Friday, 2 December 2011

Putra yang kusayangi

Saya mempunyai binatang peliharaan, iaitu seekor kucing.Bulu Putra berwarna putih.Sebab itu saya menamakannya Putra.
        
         Sebernarnya saya menemuinya di tepi kedai runcit.Ketika itu keadaan Putra begitu kotor,punuh degang lumpur,kudis dan luka.Saya yakin ini perbuatan mereka yang buta hati terhadap haiwan

         Setiba di rumah,Putra saya mandikan.Saya sabun badan Putra dengan sabun yang wangi,kemudian saya keringkan.Luka-luka saya ubati untuk memastikan Putra dalam keadaan sihat.

         "Ibu bangga adik menpunyai sikap prihatin terhadap binatang.Binatangjuga seperti manusia inginkan kasih sayang dan perhatian.Kalau semua manusia bersikap seperti adik dunia ini pasti akan aman ,"luah ibu pada petang itu.

            Jika semasa ditemui Putra dalam keadaan kurus kering,kini tubuh Putra begitu montel.Untuk memastikan Putra                        
membesar dengan sihat,saya memberinya makanan yang berkhasiat.Saya selalu memberi makanan dalam tin untuk Putra

             Setiap hari Putra akan menanti kepulangan saya dari sekolah,di tepi pintu.Saya akan mencium Putra.Pada ketika itulah Putra yang manja akan menggigit-gigit jari saya.

                Kini isi rumah dipenuhi dengan suasana ceria.Sumuanya kerana Putra,kucing yang amat saya sayangi.Saya berharap Putra sentiasa sihat.

Comments
btolkn ejaan dan gnekn tatabahasa yg betul
203.82.92.119
2011-11-26 23:14
by een

No comments:

Post a Comment